?> قیچی قالی بافی - نقشه فرش | قالی | فرش دستباف | فرش دست باف | نخ و نقشه

قیچی قالی بافی

نحوه برش زدن قیچی لبه دار

قیچی قالی بافی 

قیچی قالی بافی عنوان نوشته ماست. اما قصد نداریم ، در مورد انواع قیچی های مورد استفاده در قالی بافی اطلاعات دهیم. جناب آقای تورج ژوله ، اطلاعات کافی در مورد انواع قیچی های مورد استفاده در مناطق مختلف را در کتاب پژوهشی در فرش ایران آورده اند ، که آن را در نوشته وسایل قالی بافی منعکس کرده ایم. می توانید با مطالعه آن با انواع قیچی قالی بافی آشنا شوید.

در این نوشته می خواهیم در مورد قیچی مخصوص قالی بافی توضیحات مفصلی بیاوریم. همچنین اطلاعات سازنده آن را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم به کمک آگاهی هایی که بعد از مطالعه این مطلب بدست خواهیم آورد ، در بالا بردن سرعت و کیفیت قالی های تولیدی موفق تر باشیم.

قبل ورود به بحث ، خاطرنشان می کنیم که مجموعه الیجه فقط توصیه می کند. و هیچ اجباری در کار نیست. هر بافنده و یا تولید کننده مختار است ، هر نوع دار قالی ، و یا هر نوع وسایل قالی بافی ، که به آن عادت دارد را استفاده کند. اما تجربه ثابت کرده است ، استفاده از وسایلی که مخصوص قالی بافی طراحی و ساخته شده اند ، در کسب سود سرشار سهم قابل ملاحظه ای دارند.

این بدان معناست که با استفاده از وسایل مخصوص و استاندارد قالی بافی ، سرعت و کیفیت بافت شما افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه هایی به عنوان بَرج وجود دارند ، مانند تیز کردن چند باره قیچی ، هزینه های مراجعه چند باره چله دوان ، هزینه هایی که بابت مراحل تکمیلی بیشتر ، هزینه می شود. و همچنین کم شدن قیمت فروش قالی ، به علت عیوب حین بافت. 

به عنوان مثال دار قالی بافی که طی مرور زمان تکامل یافته و هر آنچه برای بافت سریع و سالم را نیاز داریم عرضه می کند. و یا قیچی لبه دار مخصوص قالی بافی که برش های هم اندازه و دقیق را در کوتاه ترین زمان ممکن ، حتی برای افراد مبتدی ممکن می سازد.

معرفی قیچی لبه دار

قیچی لبه دار ، که به قیچی اصفهانی معروف است ، قیچی می باشد که مخصوص قالی بافی طراحی و ساخته شده است. این قیچی با لبه های به ارتفاع 5 میلیمتر تا 23 میلیمتر ساخته می شود. این بدان معناست که اگر نمره قیچی (یعنی ارتفاع لبه) به درستی انتخاب شود می توانیم در تولید ظریف ترین قالی های ابریشمی تا ضخیم ترین قالی های پشمی مناطق مختلف از آن بهره مند شویم. این وسیله به بافنده کمک می کند ، تا ارتفاع پرز قالی را در حین بافت همواره به یک اندازه برش دهد.

نحوه برش زدن قیچی لبه دار
نحوه برش زدن قیچی لبه دار

برای برش زدن دقت کمتری احتیاج داریم ، سرعت قیچی کردن افزایش می یابد. چنانچه از این قیچی استفاده کنیم ، پرز گیری در مراحل تکمیل ساده تر و راحت تر انجام می شود. و احتیاج به پرز برداری بیش از اندازه ، جهت یکنواختی و یکسان سازی پرزها نخواهیم داشت. به علت مرتب بودن پرز ها در هنگام بافت ، نقشه وضوح بیشتری خواهد داشت. و اشتباهات بافت راحت تر پیدا خواهند بود.

طریقه استفاده از قیچی 

اصلی ترین مزیت قیچی قالی بافی لبه دار ، طریقه استفاده آسان آن می باشد. چنانچه لبه پشتی قیچی را به چله ها بچسبانیم. لبه قیچی به صورت دقیق ، در لبه بافت قالی قرار می گیرد. و سبب می شود به سرعت بتوانیم پرز های اضافه را کوتاه نماییم. در تمام مدت زمان بافت قالی ، از ابتدا تا انتها ، ارتفاع پرزهای برش خورده یکسان می باشد. 

قیچی مناسب چپ دست ها 

چنانچه شما چپ دست هستید و یا عادت دارید ، با دست چپ ، قیچی کردن پرزهای اضافه را انجام دهید ، می توانید به سادگی از سازنده این نوع قیچی یعنی مجموعه کَرمی بخواهید ، قیچی مخصوص شما را بسازند.

پِندار اشتباه 

این تفکر که این نوع قیچی مخصوص قالی بافی مناطق فارس باف می باشد ، به صورت کامل اشتباه است. اگر شما با ابزاری که از ابتدا قالی بافی را با آن یاد گرفته و شروع کرده و همچنان با آن کار می کنید ، راحت تر هستید ، مسئله ای دیگر است.

اما به شما توصیه می کنیم ، برای یک بار هم که شده از قیچی لبه دار برای برش پرز ها در زمان بافت استفاده کنید. احتمال اینکه شما هم تمایل پیدا کنید ، که برای سرعت بخشیدن ، بالا بردن دقت و سهولت استفاده ، از این نوع قیچی استفاده کنید ، بسیار زیاد است.

چگونه نمره قیچی مناسب را انتخاب کنیم؟ 

به صورت کلی می توانیم از راهنمای زیر جهت انتخاب نمره مناسب قیچی لبه دار استفاده کنیم.

  • تابلو فرش بافی : نمره 5 الی 8.
  • ریزبافی : 8 الی 10.
  • بافت متوسط : 11 الی 13.
  • بافت درشت : 14 الی 18.

توجه داشتیم ، نمره قیچی (اعداد بالا) ، ارتفاع لبه قیچی هستند. بعنوان مثال قیچی لبه دار M12 ، دارای لبه ای به ارتفاع 12 میلیمتر (یک سانت و دو میلیمتر) می باشد. و ارتفاع پرز برش خورده توسط این قیچی 12 میلیمتر است.

توصیه می کنیم ، برای انتخاب نمره قیچی ، سعی کنیم نمره درشت تر انتخاب کنیم. چنانچه قیچی با لبه بلندتر را انتخاب کنیم ، امکان پرزبرداری راحت تر ، فراهم می شود.

بعنوان مثال چنانچه در شهرکرد در حال بافت قالی های درشت بافت هستیم ، می توانیم ، قیچی هایی با لبه 14 ، 15 ، 16 ، 17 و 18 را انتخاب کنیم. اما توصیه ما این است که قیچی با لبه هایی به ارتفاع 17 میلیمتر یعنی قیچی لبه دار M17 و یا قیچی لبه دار با ارتفاع 18 میلیمتر یعنی قیچی لبه دار M18 انتخاب کنید.

نحوه ساخت قیچی لبه دار

در ویدئوی زیر می توانید نحوه ساخت یک قیچی لبه دار را مشاهده کنید.

همانطور که در توضیحات این ویدئو نیز آمده است ، فلز به کار رفته در این نوع قیچی خاصیت فنری دارد که سبب می شود ، لبه های قیچی در تمام طول لبه به هم فشرده باشند و قیچی در تمام لبه ، به صورت یکنواخت انجام شود.

معرفی سازنده قیچی لبه دار 

مجموعه کَرمی ، کارگاه آهنگری بسیار مجّهز و با پشتبانی ، تجربه سه نسل در اصفهان سازنده این نوع قیچی می باشند.

نشانی : اصفهان ، میدان قدس ، خیابان لاله ، خ اوحدی شرقی ، بعد از کوچه سیزده ، آهنگری کَرمی. 

شماره تماس : 09136465651

تفاوتی نخواهد کرد ، چنانچه تمایل دارید ، می توانید به صورت مستقیم از خود مجموعه برادران کَرمی خرید انجام دهید. و یا از فروشگاه سایت الیجه.

به امید بهروزی و موفقیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange