قالی و اهداف الیجه
قالی و اهداف الیجه در این نوشته توضیح داده شده است. قبل از اینکه اهداف الیجه را به صورت کامل توضیح دهیم ، می خواهیم مخاطبین خود را با دیدگاه مدیران الیجه آشنا کنیم. نگارش این مطلب دی ماه سال 1399 هجری شمسی انجام شده است. اطلاعات و وضعیت بازار زمان یاد شده ملاک بوده است. در حال حاضر وضعیت صادرات قالی ایران نسبت به سال های قبل بسیار اسفناک است. و از آن بدتر وضعیت فروش قالی (فرش دستباف) در بازار داخل ایران است.
چرا وضعیت صادرات قالی (فرش دستباف) به اینجا رسید
اگر بگوییم بی تدبیری مسئولین در شصت سال اخیر درست گفته ایم. اگر بگوییم تحریم های ظالمانه کشورهای سلطه گر درست گفته ایم. اگر بگوییم بی وفایی بعضی از تولیدکنندگان قالی که بخاطر منفعت بیشتر ، تولیدات خود را به دیگر کشورها انتقال داده اند ، باز درست گفته ایم. اگر بگوییم دسیسه دشمنان قسم خوردۀ ایران عزیزمان درست گفته ایم. اگر بگوییم فرشی نبود و نا آشنا بودن مدیران ذیربط فرش درست گفته ایم. اگر بگوییم نبود قانونی جامع و حامی که همه زوایا دیده باشد ، باز درست دیده ایم. اگر بگوییم تغییر نادرست الگوی تولید و صادرات ، درست گفته ایم. اما خبر خوش اینکه هنوز درخت تنومند قالی بافی در ایران ریشه دارد و هنوز هم زنده است. حقیقت هم همین بوده و هست. قالی بافی ایرانی ، تنها زمانی از بین خواهد رفت که خدایی ناکرده ، ایران از بین رفته باشد.
چرا بازار فروش قالی در ایران در این وضعیت است
اما آنچه جای تعجب دارد ، وضعیت نامطلوب فروش قالی در بازار داخلیست. در بازار داخلی که خبری از تحریم نیست. و بی تدبیری مسئولین نمی تواند تاثیرات ژرفی ، مانند بازار صادراتی داشته باشد. چند سالی است که هرگز از خودمان به عنوان تولید کننده سوال نکرده ایم ، چرا فروش قالی (فرش دستباف) در بازار داخلی اینقدر کم رونق شده است. شاید جواب این سوال سریع داده شود : فرش ماشینی ، بازار فرش دستباف را تنگ کرده است. این حرف نشان دهنده درک اشتباه از قالی (فرش دستباف) است.
قالی زیر پایم را می فروشم و پول فراهم می کنم
جمله قالی زیر پایم را می فروشم و پول فراهم می کنم را هر ایرانی شنیده است. و این جمله مانند ضرب المثل شده است. مشکل و کم رونق شدن بازار قالی (فرش دستباف) فراموش کردن همین جمله معروف است. در بین سال های 1396 الی 1399 هجری شمسی ، به صورت تقریبی همه مردم ایران در تکاپو بودند که هر آنچه پول نقد دارند را به کالاهای با ارزش تبدیل کنند. صف کشیدن مردم جلوی درب صرافی ها ، سکه فروشی ها و همچنین کارخانه های خودرو سازی و بنگاه های معاملات ملکی ، شاهد همین ماجرا بوده است. حال سوال اینجاست در این رونق بازار کالاهای سرمایه ای ، چرا مردم جلوی مغازه های قالی فروشی صف نکشیده اند.
مگر تا همین چند سال پیش قالی اصلی ترین و مهم ترین کالای سرمایه ای ایرانیان نبوده است. نگارنده یاد دارد که اشخاصی را که جای پس انداز کردن وجه نقد ، قالی می خریدند. اینکه بگوییم ما ایرانی ها تغییر کرده ایم ، کلامی نادرست است. اگر بگوییم مردم ایران دیگر اهل سرمایه گذاری نیستند ، حرفی خنده دار است. اگر بگوییم فرش ماشینی ، بازار فرش دستباف را تنگ کرده است ، حرف گمراه کننده ای است. زیرا که فرش ماشینی ، کار سرمایه ای نیست. مشکل اصلی این است که تولیدکنندگان قالی (فرش دستباف) یا فراموش کرده اند که باید کالایی تولید که سال ها بتوان از آن استفاده کرد ، بعد از سال ها استفاده از ارزش آن کاسته نشود. فراموش کرده اند که قالی باید طوری تولید شود که کالای سرمایه ای باشد. یا تازه وارد کسب و کار تولید قالی شده اند و از اصول تولید قالی بی خبرند.
هدف اصلی سایت الیجه
هدف اصلی سایت الیجه کمک به آن دسته از تولیدکنندگان قالی است که می خواهند کالای سرمایه ای تولید کنند. یعنی می خواهند قالی اصیل ایرانی تولید کنند. در سال های اخیر تولیدکنندگان جدیدی وارد کسب و کار تولید قالی (فرش دستباف) شده اند که آشنایی زیادی با تولید قالی اصیل ایرانی ندارند. و اگر هم دارند ، عمل فنی زیادی ندارند. و اگر عمل فنی زیادی دارند دسترسی به پشم درجه و یا رنگرزی گیاهی ندارند. ما در الیجه بر آن شده ایم ، کسانی که میخواهند در کسب و کار قالی بافی خود تحول بوجود آورند و تولید کننده قالی اصیل ایرانی شوند را یاری برسانیم. کمک رسان باشیم در حد بضاعتمان.
الیجه جهت رسیدن به هدف اصلی خود از چه ابزارهایی کمک می گیرد
الیجه جهت رسیدن به اصلی ترین هدف خود که همان یاری رسانی به تولیدکنندگان و بافندگان قالی است ، از دو ابزار استفاده می کند. اول آموزش و دوم فروش نقشه قالی انحصاری ، مصالح بافت با کیفیت ، دارقالی ، ملزومات بافت بادوام. اولین ابزار آموزش است. چنانچه در دانشنامه الیجه ثبت نام کنید به صورت منظم و رایگان برای شما مقاله های آموزشی ارسال می گردد. یعنی شما در جریان آخرین مقالات آموزشی سایت الیجه قرار خواهید گرفت. و از طریق ایمیل و یا پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد. در مورد ابزار دوم نیز مقاله های جداگانه و توضیحات مفصلی آمده است.
اهداف دیگر الیجه
شما در حال مطالعه قالی و اهداف الیجه هستید. مجموعه الیجه اهداف دیگری را نیز دنبال می کند ، به هر یک از آنان به صورت مختصر در ذیل می پردازیم.
هدف استادکار شدن بافندگان
هدف استاد کار شدن بافندگان قالی ، یکی از مجموعه قالی و اهداف الیجه می باشد. بافنده قالی (فرش دستباف) زمانی استادکار می شود که خود بافنده سرمایه گذار شود. و مسئولیت تولید قالی را بر عهده بافنده باشد. در این شرایط بدون شک قالی های بهتر و با کیفیت بالاتری تولید خواهد شد. و شأن بافنده به عنوان یک هنرمند ، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. همچنین بافنده از منفعت بیشتری بهره خواهد برد.
هدف درشت بافت شدن قالی ها
هدف درشت بافت شدن قالی ها ، یکی از مجموعه قالی و اهداف الیجه می باشد. بدون شک قالی های ریز بافت از زیبایی بیشتری برخوردار هستند. چنانچه طراح نقشه های درشت بافت ، استاد هنرمندی باشد. سبب خواهد شد که نقشه های درشت باف نیز زیبایی خود را داشته باشد. و با توجه به ارزان تمام شدن هزینه بافت و کوتاه بودن مدت زمان بافت قیمت تمام شده قالی های درشت بافت ، ارزان تر خواهد بود. و در نتیجه بازار هدف بازار گسترده تری خواهد بود.
هدف اشتغال زایی درمنزل
هدف اشتغال زایی در منزل ، یکی از مجموعه قالی و اهداف الیجه می باشد. گرمای وجود حضور بانو در منزل بسیار حیاتی و الزامی است. اشتغال ، خودکفایی و استقلال مالی داشتن زن در هر جامعه متمدن ، امیری واجب است. اما مهم تر از آن نقش های اساسی و حیاتی هستند که بانوان آن را ایفا می کنند. نقش هایی که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را ایفا کند. نقش همسر و مهم تر از آن مادر. هر گونه اشتغالی که به این دو نقش صدمه بزند ، و یا روی آن سایه افکند ، از نظر ما مردود است. و منفعت مالی آن ، جبران کننده صدمه های غیر مالی آن نیست. شغل قالی بافی نه تنها سبب نمی شود ، که بانوان از منزل خارج شوند ، بلکه خود بافت قالی می تواند آرامش بخش باشد. آرامشی که به ذهن و روح بافنده این امکان را می دهد در همسرداری و تربیت فرزندان تواناتر باشد.
هدف احیاء نقوش فراموش شده
هدف احیاء نقوش فراموش شده یکی از قالی و اهداف الیجه می باشد. متاسفانه نقوش بسیار زیبایی وجود دارد که به دست فراموشی سپرده شده است. نقوشی که مربوط به عشایر و روستاهای کشور عزیزمان می شود. مجموعه الیجه در حال احیاء ااین نقوش می باشد. (در حد بضاعت) نقوش متنوع می توانند نیاز مشتریان متنوعی را تامین کند. اگر قالی (فرش دستباف) را شناسنامه هر خانه در نظر داشته باشیم ، می توان برای اقوام گوناگون ایرانی نقشه های مربوط به خود آن اقوام را داشته باشیم. که به اقلیم و اصالت آنان نزدیک باشد. و آنان با توجه به اصالت خود میتوانند از بین نقشه های متنوع تولید شده ، نقشه مورد پسند خود را انتخاب کنند.
هدف رونق شغل فصلی و شغل دوم
هدف رونق شغل فصلی و شغل دوم یکی از قالی و اهداف الیجه می باشد. بعضی از روستاییان عزیز کشورمان در طول سال درگیر کشاورزی هستند. و تنها در فصل زمستان فرصت مناسبی دارند جهت تولید قالی و کسب درآمد. همچنین بعضی از بانوان و مردان شاغل می خواهد شغلی در منزل بعنوان شغل دوم داشته باشند. این افراد شاید تخصص و یا وقت لازم را جهت تامین نقشه و مصالح بافت مرغوب نداشته باشند. برای کسب منفعت بیشتر در کسب و کار تولید قالی می توانند از مجموعه الیجه یاری بگیرند.
به امید موفقیت و بهروزی.