خدمت مصالح مرغوب رنگرزی گیاهی

خدمت مصالح مرغوب با رنگرزی گیاهی 

خدمت مصالح مرغوب با رنگرزی گیاهی به شما این امکان را می دهد نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بالاتر باشید. هنگام فروش قالی خود به خریداران این اطمینان را بدهید که هر موقع و در هر شرایطی می توانم قالی خود را به وجه نقد تبدیل کنند و ضرر و زیان قابل توجه ای نبیند.  کلام درست تر این است که : خریدار با خرید قالی از شما وجه نقد خود را به سرمایه تبدیل کرده است. سرمایه ای که در اثر مصرف درست نه تنها آسیب نمی بیند ، بلکه به مرور زمان رنگ باز می کند و زیبایی دو چندان حاصل می نماید.حال به صورت سطحی و مجمل به بررسی مسائل فنی مصالح قالی بافی عرضه شده در فروشگاه سایت الیج می پردازیم. 

 

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

اجزاء تشکیل دهنده یک قالی (فرش دستباف) از چیستند؟ و تاثیر هر یک چگونه است؟

اجزاء تشکیل دهنده یک قالی عبارتند از :  چله ، پود نازک ، پود ضخیم و و پرز قالی. هر قالیباف مبتدی و تازه کار میتواند اجزای تشکیل دهنده قالی را نام ببرد. اما این نکته که هر یک از اجزاء چه تاثیری روی کیفیت و دوام قالی دارد کمی تخصصی تر است. و در این قسمت به صورت مختصر به هریک از آن می پردازیم. 

برای درک هرچه بهتر و مناسبتر، یکی از بهترین نمونه های استفاده از مصالح متخلف در تولید فرش را مثال می زنیم. در زمان نه چندان دور ، شاید در دوران صفویه  از نخ پنبه ای بعنوان چله ، از نخ مرغوب ابریشمی به عنوان پود نازک و از نخ پشمی دسترس به عنوان نخ پرز استفاده می کرده اند. نکته ای که در این ترکیب بسیار مهم است استفاده از پود نازک با جنس ابریشم می باشد. 

همان طور که می دانیم پود نازک نقش اصلی و اساسی در نگهداری شاکله قالی (فرش دستباف) را ایفا می کند. و آنچه طول عمر ، استحکام و دوام آن بیشتر باشد ، استحکام و دوام قالی بیشتر خواهد بود و شاکله قالی خیلی دیر از هم می پاشد. قالی های با طول عمر سیصد سال قابل مشاهده هستند. پود نازک مانند ملات در دیوار عمل می کند ، و سبب می شود که دیگر از اجزای قالی (فرش دستباف) سر جای خود باقی بمانند. همچنین هنگام شستشو تاثیر فراوانی در ثبات شاکله قالی خواهد داشت. با مثال کوتاه فوق دانستیم که چناچه هر یک از اجزاء تشکیل دهنده قالی بدرستی انتخاب شود ، قالی تولید شده به یک کالای سرمایه ای نزدیک تر خواهد بود.

در دوره معاصر نه تنها از نخ ابریشمی به عنوان پود استفاده نمی شود ، بلکه در بعضی از تولیدی ها دیده شده که اصلا از نخ پود نامرغوب و حتی از نخ های پوسیده پنبه ای استفاده می کنند.

به عنوان مثال دیگر : نخ پرز ، چنانچه طول مفید الیاف به کار رفته در طول نخ پشمی به حدی باشد که در گره درگیر شود ، در هنگام استفاده الیاف از گره قالی جدا نشده و مدت زمان مفید مصرف قالی چند برابر خواهد شد. در این نوشته مجال توضیح تمام نکات نیست ، هدف آشنایی بسیار مختصر با تاثیر نوع و کیفیت مواد اولیه به کار رفته در قالی است. چنانچه تمایل دارید آگاهی خود را در مورد نقش مصالح در عمر مفید قالی افزایش دهید ، در دانشنامه الیجه ثبت نام کنید. 

 

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

 

کیفیت مصالح الیجه چگونه است؟ 

مصالح الیجه از بهترین و مرغوبترین مواد اولیه ایرانی فراهم می شوند. در مورد چله در دو نوع پنبه ای و پشمی قابل ارائه است. چله پنبه ای از منطقه یزد تامین می شود که کمترین مواد اضافه ناخوشایند ( پلی استر و …) را در هنگام ریسندگی استفاده می کنند و مدعی هستند که صددرصد پنبه است. 

در مورد نخ پرز یا همان خامه در دو نوع قابل ارائه است : دستریس و ماشینی. دستریس را از مناطق کردستان تهیه می کنیم که کمترین تقلب را در هنگام ریسندگی با دست دارند. و تمام مراحل را با دست انجام می دهند. اما در مورد نخ پرز ماشین ریس که از خطوط ریسندگی سمی ورستد بهره مند می شویم و در بعضی از طیف های رنگی از نخ های شانه شده استفاده می کنیم. و به راحتی می توان گفت که از نظر درخشش و زیبایی نه تنها هیچ چیز کمتر از نخ دسترس ندارد ، بلکه بادوام تر و در بعضی از طیف ها درخشان تر نیز هست. چنانچه علاقه مند هستید دانش فنی بیشتری داشته باشید در دانشنامه الیجه ثبت نام کنید. 

 

رنگرزی گیاهی الیجه از چه کیفیتی برخوردار است؟ 

رنگرزی الیجه به صورت کامل و خالص گیاهی است. البته در فام رنگ آبی هنوز از نیل مصنوعی استفاده می کنیم. که انشاالله تدبیری برای آن نیز خواهیم داشت. رنگرزی گیاهی هیچ جایگزینی ندارد. یعنی عمل بشر هنوز نتوانسته روشی را کشف کند که تمام خواص رنگرزی گیاهی را داشته و جایگزین آن شود. از خاصیت های مهم رنگرزی گیاهی به دو مورد مهم آن ، اشاره می کنیم. 

 

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

مصالح مرغوب و رنگرزی گیاهی الیجه

خاصیت اول عدم تحلیل استحکام الیاف در حین عملیات رنگرزی . و خاصیت دوم شفاف ماندن نخ های پشمی رنگرزی شده با روش رنگرزی گیاهی حتی بعد از گذشت چند سال. یکی از عواملی که رنگ قالی ها به شدت کدر می کند ، نور آفتاب است. بیشتر قالی (فرش دستباف) که به روش غیر گیاهی رنگرزی شده اند ، بعد گذشت دو تا سه سال کدر می شوند. و ظاهری شبیه فرش ماشینی به خود می گیرند. به خصوص در رنگ های تیره هیچ طراوتی ندارند و به اصطلاح تولید کنندگان قالی : قالی می میرد. 

 

چنانچه بخواهیم قالی (فرش دستباف) تولید کنیم که به عنوان یک کفپوش طول عمر مفید حداکثری داشته باشد. و همچنین نقش سرمایه را ایفا کند باید در تمامی مراحل آماده سازی الیاف تا بافت به استحکام اولیه الیاف پشمی آسیب نرسانیم. هر چند شستشوهای قالی توسط مصرف کننده هم بی تاثیر نیست. و در آن مرحله هم با دقت لازم صورت پذیرد. چنانچه دقت لازم را داشته باشیم ساختار لیف پشم در  شرایط مطلوب می تواند بیش از صد سال عمر کند. رنگرزی گیاهی سبب طول عمر حداکثری قالی می شود. در کارگاه رنگرزی گیاهی الیجه ، هیچگونه ماده غیر گیاهی یافت نمی شود. 

به امید موفقیت و بهروزی