?> طرح تابلو فرش | نقشه تابلو فرش | نخ و نقشه تابلو فرش | خرید نخ و نقشه تابلو فرش

طرح تابلو فرش

نقشه تابلو فرش

طرح تابلو فرش

طرح تابلو فرش اولین عبارتی است که به ذهن اغلب قالی بافانی می رسد که می خواهند ، کار جدید خود را شروع کنند. هرچند بافت قالی برای بانوان آرامش بخش است ، اما بیشتر افراد برای کسب درآمد به بافت قالی روی می آورند. در این نوشته می خواهیم از جنبه های مختلف ، به خصوص جنبه اقتصادی به قالی بافی و یا تابلو فرش بافی بپردازیم. و بدانیم بافت کدام طرح تابلو فرش سود بیشتر را برای ما به ارمغان می آورد. و برای سود بیشتر ، بهتر است طرح تابلو فرش تهیه کنیم و یا نقشه فرش کف.

 

تاریخ طرح تابلو فرش

تاریخ طرح تابلو فرش به صورت دقیق و مدون مشخص نیست. در گذشته نصب تابلو و یا تابلو فرش به دیوار جهت تزیین در این ایران مرسوم نبوده است. شاید از دوره ناصرالدین شاه قاجار به بعد چنین کاری در ایران رواج پیدا کرده باشد. ایرانیان جهت زینت کردن دیوار قسمتی ویا کل آن را نقاشی می کردند. در بیشتر مواقع به کمک یک واگره ، و تکرار آن کل دیوار را پوشش می دادند. چنین آثاری در منطقه اصفهان مشهود و همچنان رایج است.

با توجه به صورتگری هایی که در قالی های دوران صفویه قابل رویت است می توان چنین پنداشت که نقشه هایی جهت بافت قالی با ابعاد کوچک بمنظور نمایش چهره افراد ، و یا وقایع تاریخی و یا نقشه هایی از این دست ، طراحی می شده است. نگارنده در تحقیق های میدانی خود با خانواده ای هنرمند برخورد کرده که ایشان مدعی بودند چندین نسل است به بافت تابلو فرش اشتغال دارند. البته به طرح های تابلو فرش موجود در بازار توجهی نداشتند. آثار هنرمندانه ایشان به صورت ذهنی بافی بوده است. و حتی برای تهیه مصالح مربوط به طرح تابلوفرش از ریسندگی تا رنگرزی را در کارگاه شخصی خود انجام می دادند. رنگرزی ایشان به صورت کامل گیاهی بود و دستور آن منحصر به خود ایشان می بود. طیفی از رنگ های گیاهی با ثبات را در کارگاه خود بوجود می آورند.

 

طرح تابلو فرش

 

در گذشته طرح تابلو فرش به صورتی که امروز در بازار موجود است ، وجود نداشت. کسانی که تابلو فرش می بافتند ، به صورت ذهنی بافی آثار خود را خلق می کردند. و این عمل کاری دشوار و هنرمندانه می بود. برای درک بهتر این موضوع مثالی خواهیم آورد  : یک نقاش زمانی هنرمند است که با تمرین ، کسب تجربه و خلاقیت ذاتی خود سعی کند ، شبیه ترین تصویر از مدل را خلق کند. اگر برای نقطه به نقطه ( پیکسل به پیکسل و یا گره به گره ) از روی نقشه ای که قبل تر تهیه شده تقلید کند ، در خلق این اثر هیچ گونه هنری بکار نرفته است. و هیچ ردی از خلاقیت ، نوآوری و سبک وجود نخواهد داشت.

 

طرح تابلو فرش امروزی

طرح تابلو فرش امروزی ، به صورت موازی همگام با بوجود آمدن نرم افزارهای کامپیوتری ، بوجود آمد. زمانی که نرم افزارهای مختلف کامپیوتری ایرانی و غیرایرانی بوجود آمدند ، مرحله رنگ و نقطه کردن ، در تولید نقشه فرش کار ساده تری شد. یعنی برای رنگ و نقطه کردن قالی دیگر احتیاجی به پیاله های کوچک رنگ ، قلمو و صرف وقت زیاد نبود. این کار دقیق و پرزحمت را ، کامپیوتر سریع تر و راحت انجام می داد. در کنار از بین رفتن این محدودیت ، امکان جدید پالت های رنگ بدون محدودیت تعداد رنگ بوجود آمد. که این امکان دست رنگ و نقطه کار را بسیار باز می گذاشت.

این امکان در مدت کوتاهی توانست جای خود را در تولید طرح تابلو فرش باز کند. و نقشه تابلو فرش های گوناگونی روانه بازار شد. هر چند با تنوع زیادی از این طرح ها مواجه بودیم ، اما دیگر هیچ اثری از خلاقیت بافنده در این تابلوفرش ها قابل رویت نبوده و نیست. متاسفانه هنرمند تابلو فرش باف ، تبدیل به یک ماشین بافندگی تابلو فرش گردید.

 

نقشه تابلو فرش

 

طرح تابلو فرش و بازار

طرح تابلو فرش و بازار را بررسی می کنیم. تابلو فرش های چهره ای و مذهبی از دیرباز خواهان خود را داشته است. اما آنچه موجب رونق کاذب و کوتاه مدت تابلو فرش شد ، بازار کشور های حاشیه جنوبی خلیج فارس می بود. در مقطع از زمان ، حدود اواسط تا اواخر دهه هفتاد تا حدی اوایل ده هشتاد کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از تابلو فرش کردند ، که به سبب آن بازار نقشه تابلو فرش رونق گرفت. این بازار در مدت کوتاهی اشباع شد. و از رونق آن به مرور کاسته گردد. کشورهایی که همواره خواهان قالی ایران بودند مانند ژاپن و آلمان ، توجه ویژه ای به تابلو فرش نداشته اند. خوب این موضوع جای تعجب ندارد و طبیعی است. زیرا کشورهای مذکور شناخت دقیق تری از هنر و هنر در قالی داشتند و تابلو فرش با نقشه کامپیوتری برای آنان جنبه هنری نداشته ، و هیچ گونه مورد مصرفی هم برای تابلو فرش کامپیوتری نمی توان تعریف کرد.

 

طرح تابلو فرش و فرش ماشینی

طرح تابلو فرش و فرش ماشینی را مورد بررسی قرار می دهیم. ایرانیان قالی را جزء جدا نشدنی از زندگی و فرهنگ خود می دانند و این موضوع در گذشته بسیار مهم و جدی تر بوده است. برای فهم دقیق این موضوع بسیار اجمالی روش زندگی ایرانیان در گذشته و حال را مورد بررسی قرار می دهیم. ایرانیان در گذشته از یک فضا برای چندین کاربری استفاده می کرده اند. تغییر کاربری فضا با تغییر اسباب آن اتفاق می افتاد. به بیان ساده تر ، ایرانیان یک اطاق بزرگ و دلباز را برای زندگی خود تعریف می کردند ، دیوار ها ، درب و پنجره ها را تزیین می کردند. و هیچ گونه اسبابی را به صورت دائم در آن قرار نمی داند. برای میل کردن غذا سفره و برای استراحت ، بستر پهن می کردند. اسباب سرگرمی و هرگونه اسباب فعالیت مورد نیاز را گسترده و جمع می کردند. گذشته از تحکیم روابط خانواده ، در سرشکن کردن هزینه ها بسیار موفق بودند. در چنین شرایطی داشتن یک کفپوش بهداشتی ، عایق و نرم که سبب آرامش و آسایش شود الزامی می بوده است. به همین دلیل ایرانیان به نقش و نگار ، کیفیت الیاف ، رنگرزی و کیفیت بافت قالی بسیار دقیق و حساس بوده اند.

اما بعد از نفوذ فرهنگ غرب ، شاهد تعریف شدن فضاهای گوناگون ، اما کم کاربر در منازل هستیم. اطاق پذیرایی ، اطاق خواب ، اطاق تلویزیون و اطاق های دیگر. جدا از بوجه لازم اولیه برای تهیه چنین منزلی ، هزینه های نگهداری ، سرمایش و گرمایش خیلی بیشتر از قبل شده است. با پخش شدن افراد یک خانواده در مکان های مختلف یک منزل شاید به ظاهر آرامش بخش باشد ، اما افراد خانواده فراموش می کنند که برای ادامه حیات باید خوب و بد یکدیگر را تحمل کنند.و در چنین شرایطی روابط بین اهالی یک خانه بسیار شکننده و آسیب پذیرتر خواهد بود. در گذشته به علت عدم وجود وسایل اضافی و تزینی در محل اقامت اهالی خانواده های ایرانی ، ایرانیان سعی می کنند اسباب مورد استفاده خود را تزیین کنند. یعنی هر وسیله ای ابتدا جنبه مصرفی داشته و بعد از آن به صورتی تولید می شد که زیبا نیز باشد.

با بوجود آمدن فرش ماشینی ، متاسفانه این ذهنیت بوجود آمد که تنها تفاوت فرش ماشینی و فرش دستباف ، در نحوه تولید آن است. شباهت ظاهری مواد اولیه به کار رفته در فرش ماشینی به مواد اولیه فرش دستباف سبب این اشتباه بوده است. اغلب مردم نمی دانند که مواد اولیه فرش ماشینی تا چه حدی می تواند سلامتی آنان از بین ببرد. فرش ماشینی به مرور زمان جایگزین فرش دستباف شد و فرش دستباف یک کالای لوکس بحساب آمد. هیچ کس نمی داند چرا این ذهنیت در بازار ایران چگونه بوجود آمد که برای تهیه جهیزیه ، اگر فرش ماشینی به همراه یک تابلو فرش تهیه گردد ، هم جنبه لوکس بودن حفظ می شود و هم جنبه کاربری آن محفوظ می ماند. این در حالی است که تنها وجه اشتراک فرش ماشینی به فرش دستباف ظاهر آن است. این گونه بود که تابلو فرش و نقشه های گوناگون تابلو فرش مهمان خانه های ایرانیان شد. قافل از اینکه فرش دستباف نه تنها یک کالای لوکس نیست ، بلکه با توجه به مشکلاتی که فرش ماشینی در کوتاه و بلند مدت بوجود می آورد ، یک کالای اساسی به حساب می آید.

 

ترحم و طرح تابلو فرش

ترحم و طرح تابلو فرش را مورد بررسی قرار می دهیم. متاسفانه در سال های اخیر شاهد ، ترحم های بی مورد نسبت به قالی بافان بوده ایم. شاید کمی بدبینانه باشد ، اگر بگوییم طیفی در کشور عزیزمان همواره در تلاش هستند که زیرساخت های اصلی کشور را از بین ببرند. اما واقعیت این است که در اثر دخالت ها و کارشناسی های بدون تعهد و آگاهی همواره شاهد از بین رفتن بخش های مهم درآمدزا و ارزآور کشورمان بوده ایم. طی ده گذشته ، و حتی سال های جاری شاهد بودیم ، افرادی با ظاهری دلسوز در احقاق حقوق از دست رفته بافنده های قالی در تلاش بوده اند. توجه ویژه این افراد به قالیبافان عزیز به چه علت بوده است ، مشخص نیست. با توجه به اینکه قالیبافان علاوه بر اینکه یک نیروی کاری بحساب می آیند ، هنرمند نیز هستند شاید بتوان علت پیگیری های غیر کارشناسی این افراد را تا حدی متوجه شد. بدون شک برای احقاق حق هر مظلومی باید تلاش کرد. اما این تلاش نباید سبب گردد که شأن مظلوم از بین برود.

نتیجه پیگیری های بی مورد و ترحم های بی جا سبب شده است که قالی باف یک فرد تهیدست ، که هیچ هنری ندارد تلقی گردد که از سر ناچاری این شغل را انتخاب کرده است. دقیق برعکس واقعیت موجود که قالی بافی نه تنها موجب آرامش بانوان ، بلکه سبب می گردد بانوان بدون خروج از منزل کسب درآمد کنند و خانواده ایشان از آفت های زیادی در امان باشند. و از همه مهم تر اینکه یک قالی باف نیروی کاریست که هنر ویژه ای نیز دارد و به راحتی می توان وی را هنرمند خطاب کرد. این موضع متاسفانه سبب شده که بیشتر قالیبافان به خرید نقشه تابلو فرش رو آورده ، و تابلو بافی را جایگزین ، قالی بافی کنند. کسب درآمد کمتر ، عدم فروش راحت تابلو فرش در سال های اخیر ، و مهم تر از همه دل زدگی و ناامیدی از تولید قالی نتیجه این ترحم های بی مورد بوده است. امید است ، که جامعه در درک یک هنرمند واقع بین باشد و همواره شأن هنرمند حفظ گردد.

 

طرح تابلو فرش و منازل آپارتمانی

طرح تابلو فرش و منازل آپارتمانی را مورد بررسی قرار می دهیم. با کوچک تر شدن واحد های مسکونی و همچنین نزدیک تر شدن دیوار همسایگان ، آلودگی صوتی که در اثر قالی بافی ایجاد می شود مشکل ساز شده است. یکی از راه ها که بنظر هوشمندانه هم نیست ، جایگزین کردن بافت تابلو و استفاده از نقشه تابلو فرش ، و دارهای کوچک تر بود. این در حالی است ، با هزینه اندک می توان دیوار های مشترک را عایق  صوتی کرد. و می دانیم یک دارقالی استاندارد شش متری ، حداکثر فضایی که اشغال می کنند یک متر در سه متر است ، که با توجه به مزایا و درآمدی که دارد ، فضای ناچیزی می باشد.

 

طرح تابلو فرش و فروشگاه های آنلاین

طرح تابلو فرش و فروشگاه های آنلاین را مورد بررسی قرار می دهیم. بعد از آنکه بازار تابلو فرش های کامپیوتری داغ شد ، کسی دقت نداشت که ممکن است ، این بازار پر رونق تنها برای یک ده و شاید حداکثر پانزده سال دوام داشته باشد. سرمایه گذاری های متعددی در شهرهای مختلف ایران را شاهد بودیم. هر چند پانزده سال زمان زیادی به نظر می رسد ، اما آنچه مسلم است ، بعد از گذشت پانزده سال و به اتمام رسیدن این بازه زمانی سرمایه گذاری ها به هدر می رود. برخلاف بازار فرش های کفپوش که دائمی است. فروشگاه های آنلاین متعددی بوجود آمد که در نوع خود جالب بودند. اگر این سرمایه گذاری ها و تلاش ها  ، خرج نقشه فرش کفپوش می شد ، نتایج خیلی مطلوب تری در انتظار قالی ایران بود. درست است که در این بازه زمانی صادرات هم داشتیم ، ما با تمرکز به روی تابلو بافی ، قالی بافی را کم رنگ کرده و بازار های آن را نیز کم و بیش از دست رفته است. البته علت اصلی از دست رفتن بازار های قالی ، بدون شک تابلو فرش نبوده است. اما با بررسی وضعیت قالی بافی در ایران در می یابیم که بیشتر قالیبافان رو به تابلوبافی آورده اند.

 

طرح تابلو فرش و مغازه داران

طرح تابلو فرش و مغازه داران جدید را بررسی می کنیم. قالی اگر به صورت سنتی تولید شود ، و یک قالی اصیل ایرانی باشد ، نه تنها یک کالای مصرفی مورد نیاز هر خانه می باشد ، بلکه بعنوان سرمایه نیز به حساب می آید. بر همین اساس در گذشته ، گاهی نیز در زمان حال فرشفروشان بعنوان کسبه معتمد اهل محل خویش معرفی می شدند. و مردم جهت تبدیل وجه خود به سرمایه و یا بالعکس به ایشان بعنوان فرد مورد اعتماد مراجعه می کردند. فرشفروشان در گذشته باید کارشناس قالی می بودند تا مشتریان خود متضرر نکنند. و سرمایه مراجعه کنندگان خود را به هدر ندهند. اما با رونق گرفتن نقشه تابلو فرش کامپیوتری مغازه های فرش فروشی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند که دیگر هیچ اثری از کارشناسی قالی ، ویا فرد قابل اعتماد در آن ها دیده نمی شد.

این اشخاص نسبت به نقوش مختلف ، مصالح به کار رفته در قالی ، انواع رنگرزی و اطاعات از این دست شناخت و آگاهی خاصی نداشتند. قالی های مراکز مختلف قالی بافی را نمی شناختند. آنان تنها تابلو فروش بودند و نام تابلو هایی که در مغازه ایشان عرضه می شد را یادگرفته ، گاهی چند قطعه قالی هم در کنار مغازه آنان پهن بود که تنها جنبه نمایشی داشت. هر چند به هر حال این مغازه داران نیز کسبه های محترمی هستند ، ولی به سختی بتوان آنان فرشفروش نامید.

درگذشته اطلاعات و آگاهی در اختیار مشتریان قرار می گرفت ، که سبب علاقه مندی بیشتر فرد به قالی و همچنین یک خرید دلچسب را در پی داشت. و در اختیار گذاشتن این اطاعات سبب می شد که مردم اطلاعات بیشتری نسبت به قالی داشته باشند. عدم حضور افراد مطلع در مغازه هایی که به ظاهر فرشفروشی هستند ، به فروش و علاقه مندی مردم به قالی آسیب رساند. این در حالی است که آگاهی های نسل جدید در مورد بخش مهمی از فرهنگ ایرانی نزدیک به صفر است.

 

طرح تابلو فرش و آموزش قالی بافی

طرح تابلو فرش و آموزش قالی بافی را مورد بررسی قرار می دهیم. با بوجود آمدن تابلو فرش بافی مشکلاتی فرهنگی ، اقتصادی و همچنین کاهش تولید فرش کفپوش و از بین رفتن بازارهای اصلی قالی را شاهد بودیم. اما یک امتیاز بسیار بزرگ نیز داشت و آن آموزش افرادی بود که قبل از آن قالی بافی را نمی دانستند و بلد نبودند. با مهاجرت افراد از روستا به شهرهای بزرگ ، جذب شدن آنان در مشاغل صنعتی شاهد کم شدن تعداد قالیبافان بوده ایم. فروشگاه آنلاین سهم موثری در افزایش تعداد قالیبافان داشته اند. که در بین قالیبافان جدید به راحتی می توان هنرمندان عزیزی را جست که با کمی حمایت بتوانند قالی های بیظیری را خلق کنند.

 

طرح تابلو فرش و بیمه قالی بافی

طرح تابلو فرش و بیمه قالی بافی را مورد بررسی قرار می دهیم. با توجه به شرایط بیمه ، قالیبافان برای اینکه بتوانند از بیمه قالی بافی استفاده نمایند ، باید همواره در حال بافت قالی باشند. حتی در بعضی از اوقات دیده می شود ایشان مجبور به بافت نقشه تابلو فرش هایی هستند که هنگام فروش هزینه اولیه را نیز کسب نمی کنند. یک مشکل اساسی دیگر تعداد رنگ بالاست که سبب سردرگمی و اتلاف وقت بافنده می شود. حال که بافنده برای بیمه خود ، میل به بافت قالی دارد ، چه بهتر خواهد بود با انتخاب نقشه فرش کفپوش ، به جای نقشه تابلو فرش ، کسب درآمد بیشتر و آسان تری داشته باشد.

 

طرح تابلو فرش و الیاف

طرح تابلو فرش و الیاف به کار رفته در آن بررسی می کنیم. می دانیم فشار و تنش وارده به الیاف به کار رفته در فرش های دستباف کفپوش بسیار زیاد است. در حالی که چنین وضعیتی در مورد تابلو فرش صدق نمی کند. البته برای آنکه نقشه تابلو فرش جلوه بیشتری داشته باشد باید از الیاف مرغوب استفاده کرد. درخش الیاف مرغوب سبب بهتر و زیباتر بنظر رسیدن رنگ ها و جلوه هرچه بیشتر نقشه تابلو فرش خواهد بود. به علت استفاده از رنگ های روشن ، به الیافی کاملا سفید مورد احتیاج می باشد. همچنین برای بافت تابلو فرش هایی که بسیار ریزبافت نیازمند نخ های پشمی و ابریشمی با نمره نخ خیلی ظریف هستیم. بنابر آنچه ذکر شد ، این پندار بوجود می آید که باید از پشم های خارجی که سفید و ظریف تر هستند استفاده کرد.

پشم های منطقه نیوزیلند و مناطقی مشابه آن از نرمی و ظرافت بسیار مطلوبی برخوردار هستند. اما برای استفاده در فرش کفپوش مناسب نیستند. این نوع پشم برای تولید پوشاک مناسب تر می باشد. برای تولید محصولی که دائم در حال فشار و تنش می باشد ، استفاده از پشم بومی ایران که جعد و داوم بیشتری دارد ، خردمندانه تر است. استفاده از پشم خارجی هر چند بسیار گران است ، اما با توجه به میزان کم پشم مورد نیاز برای تولید تابلو فرش ، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پشم خارجی برای تولید تابلو فرش الزامی نیست ، اما بدون شک برای جلوه هر بیشتر رنگ های روشن احتیاج به پشم کاملا سفید داریم.

 

طرح تابلو فرش و رنگرزی

طرح تابلو فرش و رنگرزی را بررسی می کنیم. رنگرزی های به کار رفته در تابلو فرش های امروزی را به سختی و با ارفاق هم نمی توان رنگرزی نامید. تنها در محصولات بعضی از مجموعه ها شاهد ثبات رنگ ها هستیم. این درحالیست که با توجه به تابلو بافی و تصویر بافی های سال های قبل از اختراع رنگرزی شیمیایی ، استفاده از رنگ های گیاهی با ثبات مناسب در تمامی تابلوبافی ها رواج داشته است. هر چند شاید به نظر برسد با توجه به طیف گسترده رنگ هی مورد نیاز در نقشه تابلو فرش ،چنین مسئله ای مهال است ، اما هنوز امکان پذیر می باشد. اگر بخواهیم کمی بیشتر بدانیم ، باید از اصول ابتدایی رنگرزی گیاهی مطلع باشیم.

رنگرزان کهنه کار با توجه به مجموعه رنگی که مورد نیاز است ، ابتدا الیاف را دندانه می کنند. سپس حمام رنگ مورد نظر را بوجود می آوردند. و با توجه به میزان مورد نیاز ، تعداد کلاف مشخص را درپاتیل هموار می کنند. با توجه به اینکه دراغلب رنگ ها ی مورد نیاز طیف رنگ احتیاج داریم  ، پس بوجود آوردن حمام رنگ با کمک یک حمام طیف رنگ مورد نظر را به کلاف های از قبل دندانه شده ، بوجود می آورند. و رنگرزی ادامه می دادند. در ابتدا که حمام رنگ مقدار بیشتری رنگ دارد برای رنگ های پر مایه تر ، و به مرور که غلظت و رنگدهی مواد رنگزا در حمام رنگ کمتر شد ، جهت طیف کم تر رنگرزی ادامه می دهند.

حاصل آن طیف گسترده ای از یک خانواده رنگ است. می توان با استفاده از دندانه های مانند کات کبود و زاج سبز و سیاه ، و یا ترکیتب آن ها در کدر و مات کردن ، رنگ معکوس گرفتن و ….. در گسترده تر کردن طیف تلاش نمود. حاصل آن کم نظیر است. مجموعه این افتخار دارد در سال 1396 شمسی چنین خدماتی ارائه می داده است.

 

نقشه تابلو فرش

 

طرح تابلو فرش و بافندگی قالی

طرح تابلو فرش و بافندگی قالی را با هم مقایسه می کنیم. شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که با توجه به ابعاد کوچک تر ، بافت نقشه تابلو فرش زودتر به اتمام می رسد البته همواره اینگونه نیست. در بیشتر اوقات اجرت بافت فرش دستباف کفپوش بیشتر بوده است. به اتمام رساندن قالی در ابعاد بزرگ تر بدون ایراد کار هنرمندانه تری است. با توجه به رجشمار بالای اقلب نقشه تابلو فرش ها می توان با تعداد گره یکسان قالی با رجشمار پایین ، و ابعاد بزرگ بافت. با توجه به کم رونق شدن بازار نقشه تابلو فرش می توان به راحتی با تولید قالی کسب درآمد مطمئن و دائمی داشت.

 

طرح تابلو فرش ویا نقشه قالی

طرح تابلو فرش و یا نقشه قالی ، کدام یک می تواند سود بیشتری برای بافنده داشته باشد. قبل هر چیز می دانیم نقشه تابلو فرش و به صورت کلی رونق کمتری نسبت به گذشته دارد. اما نقشه قالی همواره از یک رونق نسبی ، اما دائمی برخوردار بوده است. نقشه قالی برای آنکه در بازار خواهان داشته باشد ، باید منحصر به فرد باشد. یعنی نقشه در بازار همواره موفق خواهد بود که قبل از هر چیز از زیبایی طرح و هماهنگی رنگ آمیزی برخوردار باشد. در اولویت دوم ، میزان تولید است ، که هیچ گاه نباید از میزان تقاضای بازار بیشتر باشد. به بیان ساده میزان تولید باید همواره کمتر از تقاضای بازار باشد تا محصول به بالاترین نرخ بفروش برسد. در فروش یک اثر هنری این امر بسیار رایج بوده و مورد تایید می باشد. بنابر آنچه ذکر شد بافنده باید از نقشه فرش کفپوش بجای نقشه تابلو فرش استفاده کند. همچنین باید از نقشه ای استفاده کند که دیگران از تولید آن عاجز باشند. شاید این سوال پیش آید ، اگر بافنده نهایت تلاش خود را بکند ، تا طرح از دیگران پنهان بماند ، باز موقع فروش ، و بعد از فروش قالی بافته شده ، طرح آن آشکار خواهد شد. قالی باف باید بداند ، حفظ نقشه از کپی برداری دیگران بسیار مهم است ، اما امکان هایی دیگری باید باشد تا قالی تولیدی منحصر به فرد بافنده باقی بماند. یکی از این امکان ها ، استفاده از رنگرزی گیاهی است. رنگرزی گیاهی به علت زنده بودن قابل تکرار نیست. همچنین این ایام در دسترس همگان نیز نمی باشد. مرحله آخر در منحصر به فرد کردن نقشه قالی این است ، که قالی باف تمام سعی خود را در ارائه بهترین بافت به کار گیرید و البته عواطف و علایق خود نیز در بافت قالی منعکس کند. رنگ های گیاهی با توجه به ابرش بودن و همچنین خواصی که دارد ، این امکان را می دهند که غم و شادی قالی باف در قالی بافته شده مشهود باشد.

 

طرح تابلو فرش و آینده

طرح تابلو فرش و آینده آن را مورد بررسی قرار می دهیم. بدون شک تولید نقشه تابلو فرش و تابلو فرش همواره بازار خواهد داشت. هر چند بعید به نظر می رسد که شرایطی مشابه شرایط که در ده هفتاد و تا حدودی هشتاد بوجود آمد ، دوباره تکرار شود. مگر آن که تحولی بزرگ در نحوه تولید ویا قیمت تمام شده تابلو فرش بوجود آید. اگر چنین شرایطی هم بوجود آید ، چندین اما و اگر به دنبال خواهد داشت. امیدواری به این آینده کاری هوشمندانه بنظر نمی رسد. این درحالیست که تولید فرش دستباف کفپوش بازاری دائمی دارد و قابل اعتمادتر است. اگر بتوانیم نقشه خوب و بازار پسند با مصالح مرغوب بیابیم ، موفقیت ما حتمی خواهد بود. بدون شک بازار همواره درخواست کننده تولید ما می ماند. درامد دائمی و پیوسته ، درحالی که برای کسب آن مجبور به ترک خانه نباشیم ، می تواند سبب موفقیت هر بیشتر مادران در زندگی گردد. الیجه در این راستا می تواند کمک شایانی به متقاضیان عزیز داشته باشد.

 

طرح تابلو فرش و الیجه

طرح تابلو فرش و الیجه را مورد بررسی قرار می دهیم. الیجه هیچ نقشه تابلو فرشی تولید نکرده و نخواهد کرد. مجموعه الیجه با هدف تولید فرش دستباف کفپوش بوجود آمده است. در همین راستا نقشه با رنگ بندی انحصاری با الیاف شانه شده و رنگرزی گیاهی در اختیار متقاضیان محترم قرار می دهد. و قالی بافته شده آنان را خریداری می کند. چناچه در بافت قالی دقت و حوصله داشته باشید و بافتی تمیز ارائه دهید ، با الیجه یک شغل دائمی خواهید داشت انشاالله.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange